zondag 6 april 2014

Het verschil en de overeenkomsten tussen Wicca en Hekserij



Miss, kun jij niet even uitleggen wat het verschil is tussen Hekserij en Wicca, wordt er aan me gevraagd als ik op het heksencafé ben. (Soms komen heksen bij elkaar in een café, om elkaar daar te ontmoeten en van gedachten te wisselen. Dit doen we in gewone cafés, tijdens gewone openingstijden, misschien heb je ons weleens zien zitten)

Ik moet er even over nadenken. En ondertussen is er ook nog een stemmetje in mij dat zich afvraagt waarom dit aan mij wordt gevraagd. Gelukkig wordt dat stemmetje snel bevredigd met een antwoord, dit blog! Het komt allemaal door dit blog, en het stukje dat ik schreef over waarom men zichzelf een heks zou noemen. (of althans, waarom ik dat doe)

De eerste vraag die je jezelf zou kunnen stellen is, is er verschil tussen Hekserij en Wicca? Of zijn het twee namen voor hetzelfde? Hoewel ik ervan overtuigd ben dat er meer overeenkomsten dan verschillen zijn, zie ik zelf wel degelijk verschillen. Let wel, ik geef mijn eigen mening, het lijkt me niet verstandig die mening voor waar aan te nemen. Maar misschien kun je hem gebruiken bij het vormen van je eigen mening. Het kan ook dat je al een eigen mening hebt, en dat die lijnrecht tegenover mijn mening staat. Ook dat kan, en mag.

Het eerste verschil is dat Wicca een religie is, er worden een God en een Godin vereerd (die beide met meerdere namen aangesproken kunnen worden). Hekserij is een levenswijze, in die levenswijze is ruimte om te geloven in die God en die Godin, maar het hoeft niet. Je kunt een prima heks zijn zonder de God en de Godin aan te roepen of zelfs maar te erkennen.

Het tweede verschil is dat Wicca een inwijdingsreligie is met een duidelijke hiërarchische structuur. Er zijn een Hoge Priester en een Hoge Priesteres die een coven (een groep van meestal maximaal 13 heksen die samen rituelen doet en jaarfeesten viert, binnen de coven wordt je opgeleid en ingewijd) vormen samen met hun leden. Binnen hekserij kun je ook ingewijd worden, maar de nadruk ligt er veel minder op. Ook kent de hekserij geen covens en is een vaste hiërarchie vaak ver te zoeken.

Er zullen vast nog veel meer verschillen zijn. Maar dit zijn naar mijn idee de belangrijkste. Er zijn echter nog veel meer overeenkomsten. Nu ben ik zelf geen Wiccan, en ook niet ingewijd in een traditie, het kan dus zijn dat mijn blik te smal is, en dat mensen die wel ingewijd zijn, mijn beweringen maar onzin vinden. Het kan zijn dat zij veel meer verschillen zien die ik niet weet omdat ik hun geheimen niet ken. Maar ik ken wel veel Wiccans, ik vier feesten met hen, kom samen met ze in heksencafés of in woonkamers. Ik denk dat we elkaar niet bijten. Hoewel de ene groep heus wel eens minachtend wil doen tegenover de andere groep en vice versa. Uiteindelijk zijn we als we bij elkaar komen allemaal heksen, spreken we dezelfde taal, werken we met ongeveer dezelfde attributen, herkennen we elkaars rituelen en normen en waarden. We zullen het heus niet altijd met elkaar eens zijn. Er zal weleens gekift worden. Maar bovenal vieren we het leven, want ook wij zijn gewoon maar mensen, niets menselijks is ons vreemd.

4 opmerkingen:

  1. Voor mij zijn heksen ook die mensen die tussen de werelden staan. Dat is bij wicca veel minder. Er wordt gewerkt met magie en de krachten uit andere werelden maar heksen staan nog meer tussen die werelden. Althans dat is mijn gevoel. Je kan heks zijn zonder wiccan te zijn en wiccan zonder heks te zijn, al noemen wiccans zich vanaf de eerste graad heks, ik heb meer met de titel priesteres van de godin :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu ben ik ingewijd tot Priesteres van de Godin, maar ik heb wel het idee dat dat weer heel anders is dan Hekserij of Wicca. Veel "losser". Het maakte gebruik van de vrouwelijke elementen uit een heleboel religies en levenswijzes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haexan sluit veel meer aan bij de oorsprong van hekserij. Haexan hebben geen goden en aanbidden niets. Ze zijn heksen, omdat ze geen goden koesteren. Het enige goddelijke is in henzelf. Ze buigen niet. Noch meester, noch god. Haexan hebben wel respect voor wat ze zelf de 5 stenen noemen. Ze leven op het ritme van de zon, de maan, de aarde/natuur, de dood en de getallen. Sommige mensen geloven in god. Geloof betekent echter dat men het niet zeker is, daarom heet het geloof. Er zijn weinig of geen zekerheden in het leven. Toch kan men met grote zekerheid stellen dat waarschijnlijk morgen de zon weer opkomt, dat de maan haar baan rond de aarde volgt, dat de natuur/aarde de voeding is voor de mens, dat onvermijdelijk de dood komt en dat 1 en 1 is 2 of de wortel uit 144 blijft 12. Door de leven op het ritme van de zon en maan, worden ze heksen genoemd. Haexan zijn geen zon, maan, natuur, ... aanbidders, maar het geeft de Haexan een houvast in hun levensstijl. Haexan (wat eigenlijk een bijnaam is, want Haexan noemen zichzelf Wurrah wat 'wij' betekent) leven volgens een eigen kalender, kennen een andere datumindeling, hebben een andere taal en alfabet en leven verborgen. Haexan kunnen zich perfect integreren in de maatschappij zonder dat iemand het merkt. Hun devies is dan ook 'uit het donker, in de schaduw'. Ze kleden zich niet in paarse gewaden, maar zien er eerder uit als businesswomen of bankiers. Mannelijke Haexan dragen een driedelig pak, vrouwelijk vallen op door hun uitgepuurde kledingstijl. Ze hebben een voorkeur voor zwart. Haexan onder elkaar zijn vaak gesluierd, zowel mannen als vrouwen, met een voorkeur voor zwart. Haexan gedragen zich naar de buitenwereld echter perfect 'normaal'. Nochtans zeggen ze zelf : wij vertellen nooit de waarheid, en als we toevallig de waarheid vertellen, verpakken we haar in zoveel leugens, dat niemand ze meer als waarheid herkent. Je buurvrouw kan Haexan zijn, of je collega, zonder dat je ooit weet dat ze heksen zijn. Ze dragen geen pentagram of pentakel in het openbaar. maar bij volle maan gaan ze wel in de natuur en bossen en voltrekken hun rituelen, meestal alleen of met andere getrouwen. Ze maken geen 'coven'. Er zijn geen hogepriesteressen of priesters, geen godin of gehoornde god. Wie Haexan wordt, volgt de levenswijze. Geen cursus, geen inwijding. Wie besluit Haexan te zijn, is het. Geen verantwoording, aan niemand, alleen aan zichzelf. Alle Haexan zijn, vanaf de eerste dag, gelijk, er is geen leider, geen gids. Bijzonder is wel dat niet iedereen Haexan ten volle kan beleven. Sommigen hebben een drukke baan, kinderen, huisgezin... 95% van de Hæxan leeft zoals iedereen, en beleven of de feestdagen hun rituelen. Anderen daarentegen, meestal jonge mensen, wijden hun leven aan Haexan. Zij worden de Zuyverah of Suyverah genoemd. De meeste leven enkele jaren van hun leven 'zuiver' als Haexan. Ze volgen hun eigen kalender strikt en ondersteunen andere Haexan. Het is voornamelijk deze Zuyverah die symbool staan voor het beeld die de meeste kennen van heksen, als wilde, bij volle maan, naakt dansende natuuraanbidders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben vrij jong, maar heb me altijd al geïnteresseerd in mythische wezens en heksen. K vond een boekje van mijn oma, een soort dagboek. Ze vertelde dat ze een heks was en dat degene die het boekje zou vinden, ook wel eens een heks kon zijn. Andere geloven en perspectieven hebben me geïnteresseerd, van jongs af aan al, vooral van heksen. Ik ben dan ook begonnen met informatie over de geschiedenis, meditatie, spreuken enzovoort te zoeken op internet. K ben begonnen met kruiden en hun werkingen te bestuderen. Ik zelf geloof in een god en een godin, maar heb nog geen coven gevonden die mij wilde opleiden en inwijden. Mijn ouders zijn christelijk en katholiek, en hebben me christelijk opgevoed, maar daar had ik nooit iets mee. Als je misschien een coven weet mail me dan:
    joelle.vanderheijden43@gmail

    Blessed be

    BeantwoordenVerwijderen