zondag 10 maart 2013

No Impactweek dag 1 consumeren

 
 Ook dit jaar doe ik natuurlijk weer mee met de no impact week.Een week waarin we in navolging van de no impact man proberen een weekje (en als het een beetje mee zit langer natuurlijk) zo weinig mogelijk impact proberen te maken op het milieu. Inmiddels weet ik dat ik niet helemaal no impact kan of wil leven. Maar de vorige keer heeft de no impact week me wel low(er) impact gemaakt. En dat is natuurlijk ook een mooi streven. 

Vandaag kregen we de opdracht om over de volgende zaken na te denken. Dat heb ik dan ook gedaan, braaf als ik ben....

1. Kijk wat je van de week ‘moet’ kopen en bedenk mogelijke alternatieven.
Wat heeft een mens nu werkelijk nodig? Kleren? Schoenen? Een dak boven je hoofd? En wat te eten? Voor een weekje no impact blijft dan dus alleen voedsel over. Hoewel ik zeker bewuster om ga met wat ik koop, en mezelf regelmatig de vraag stel "Heb ik dit echt nodig?" vind ik het soms gewoon fijn om een spelletje, een boek of een tijdschrift te kopen. Nee, nodig heb ik die dingen niet. Maar ze maken me wel gelukkig. Wat overigens niet betekend dat ik ongelukkig ben als ik die dingen niet kan kopen. Na ja, misschien wel als ik ze helemaal nooit meer zou kunnen of mogen kopen. Deze week hou ik het in ieder geval bij de dingen die ik echt nodig heb. En mocht ik ineens toch behoefte hebben aan iets nieuws, dan probeer ik dat met iemand te ruilen.
 
2. Bewaar deze week je afval, gescheiden in plastic zakken (papier, plastic, glas, gft, rest, etc.).
Ik heb bij mijn nieuwe huis nog geen plek gevonden waar afval gescheiden aangeboden kan worden. Ik zal mijn verpakkingen apart bewaren zodat ik kan zien hoeveel verpakkingsmateriaal ik verbruik. De rest van mijn afval gaat gewoon in de afvalbak. Sorry daarvoor.
 
3. Probeer niets nieuws te kopen!
Ik ben niet echt koopziek, dus een weekje overleef ik dat echt wel!
 
4. Deel je ervaringen met anderen, in het echte leven of via Facebook of Twitter (gebruik de hashtag #NoImpactWeek)
Oke dan, omdat jullie het zo lief vragen zal ik erover bloggen, Twitteren en Facebooken :P 

6 opmerkingen:

  1. Een oplettende lezer weer me erop dat ik mijn glas wel apart houd, en heeft me ook een plek gewezen waar ik dat glas heen kan brengen. Staat nu al bijna een half jaar op te stapelen. Gelukkig gebruik ik niet zo vaak glas verpakkingen of worden ze al hergebruikt voor knutsels op mijn werk.

    Gft, plastic en papier lijkt in onze gemeente niet apart ingezameld te worden. Een nee, nee sticker weet veel papier afval al buiten te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als ik dat zo lees had ik vorige week ene low-impactweek ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb wat consuminderen betreft met regelmaat een loep impact week. Maar nu dus even heel bewust.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe ook mee, en zie sommige dingen echt als moeilijk..
    Andere totaal niet, en wat is een weekje...Hoop er van te leren en weer een stukje 'groener' te kunnen gaan leven..

    Leuke blog trouwens
    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het gaat vooral om de bewustwording denk ik. Een weekje extreem om daarna te kijken wat je in je dagelijks leven kan en wil gebruiken.

    Leuk dat je ook mee doet. Vandaag vind ik best pittig. Geen afval maken lukt bijna niet. Maat ik ga mijn best doen.

    succes!

    BeantwoordenVerwijderen