maandag 11 maart 2013

No impact week dag 2 afval

  • Pak je afvalzakken van gisteren en kijk welke producten je meer dan 10 minuten gebruikte.

    Het spijt me wel, maar met deze opdracht kan ik niet zoveel. Ik weet echt wel dat de meeste van mijn verpakkingen door mij geen 10 minuten worden gebruikt. En ja ik vind ook dat we tot in extremen doorgeslagen zijn met koekjes die 3 keer verpakt zijn, parpika's, komkommers en tomaten die in kilo's plastic zitten. Dingen die ik zoveel mogelijk probeer te vermijden. Maar er zijn ook dingen die ik accepteer. Brood zit nu eenmaal in een papiertje. Net zoals rijst in een doosje zit, en pasta in een plasticje. Daar kun je niet om heen. Ik woon alleen en heb denk ik een keer in de 2 weken een vuilniszakje dat half gevuld is. Best netjes lijkt me.
  • Maak een ‘geen afval kit’ bestaande uit een herbruikbare bakjes, een zakdoek en een beker.

    En dan? Ga ik die bakjes mee nemen naar de supermarkt en de rijs in de winkel open maken om het over te gieten in een herbruikbaar bakje? Due beker zou ik eigenlijk wel moeten doen. Na de no impact week, want ik mag deze week niets kopen dat ik niet nodig heb. En ik kan ook wel een weekje niet onderweg drinken.
  • Produceer geen afval meer deze week. Probeer te recyclen, verzamel het afval waar je niet omheen kan deze week in een aparte zak.

    Potjes gaan zoveel mogelijk door naar een kennis die daar dan jam in stopt. Eierdozen worden hier bewaard om krokodillen van te maken. Luciferdoosjes worden bedjes voor poppetjes. Tijdschriften worden gebruikt om in te knippen of worden doorgegeven aan een volgende lezer. En ik heb de afgelopen week 8 boeken uit mijn boekenkast een nieuw thuis gegeven. Kortom er word hier best wat hergebruikt.
  • Kijk eens om welk afval je niet heen kan, wat zit er bij je afval. Valt het mee of tegen om afval te verminderen? Deel je ervaringen met anderen of via Facebook of Twitter #noimpactweek

    Mijn afval van vandaag:
    1 papiertje van een paaseitje
    1 papiertje van een gebakje dat collega trackteerde
    1 papiertje dat om een broodje heen zat dat ik kocht omdat het me een leuk idee leek om in het kader van de no impact week van mijn orto in Krimpen naar mijn werk in Capelle te wandelen (toch al snel een uurtje zoet mee), ik had alleen niet gedacht aan de kkkkkou, en begon het toch wel heel erg te merken dat ik veel te weinig gegeten had.
    1 eierdoos
    1 verpakking van de tofu
    1 bakje waar de tomaten in zaten

    Morgen eet ik van wat ik vandaag kookte. Dus dan zal het afval een stuk minder zijn.
  • Waar ben je dankbaar voor vandaag? Schrijf 5 dingen op, deel ze :)

    Ik ben dankbaar voor warmte. Na mijn wandeling in de kou voelde zelfs mijn onverwarmde huis heel warm aan.

    Ik ben dankbaar voor thee. Een hartverwarmende drank waar ik nooit genoeg van krijg.

    Ik  ben dankbaar voor de bakker die warme broodjes verkoopt net als je ze het meest nodig hebt.

    Ik ben dankbaar voor mijn nieuwe telefoon waarvan de batterij echt vet lang mee gaat!

    Ik ben dankbaar voor mijn moeder waarmee ik gezellig even kon kletsen over mijn No impact ervaringen en over dingen die iets te veel impact op mijn leven hebben.

5 opmerkingen:

  1. ik vond dit ook een lastige,
    ik recycle waar kan..
    Baal dat er zoveel in plastic verpakt zit, maar wat kan ik daar aan doen ??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naar de markt gaan en alles zonder verpakking halen? Of groot verpaklingen zodat je minder afval produceert? Dat zijn 2 dingen die ik zou willen veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Whahaha geen afval meer produceren ??? letterlijk??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is letterlijk de opdracht ja. Vind ik zelf ook wat ver gaan!

    BeantwoordenVerwijderen