vrijdag 15 maart 2013

Dag 5 No impact week energie

Vorig jaar was dit absoluut mijn favoriete dag van het project omdat het het meest afzien was. Een dag geen energie verbruiken. Dit jaar heb ik het mezelf een beetje makkelijker gemaakt. Op mijn werk heb ik het er met de kinderen over gehad en hebben we regels afgeproken over het computergebruik. Maar thuis ben ik heel spartaans over gegaan op geen electriciteit gebruiken.

Dus heb ik de avond doorgebracht met een dekentje op de bank bij kaarslicht. Lekker een boekje lezen en een boterhammetje eten. Vorig jaar had ik nog gas en heb ik wel een maaltijd gekookt op gas. Tegenwoordig kook ik electrisch. Het enige waar ik mee gesmokkeld heb is mijn waterkoker. Die heb ik wel een keer aangehad om een kopje thee te maken. De rest van de avond heb ik dat warm gehouden onder een kaarsje.

* Onderzoek hoeveel energie je nu in huis verbruikt. Loop door het huis en maak een lijst van alle dingen die energie verbruiken en zet een sterretje naast alle dingen die je ergens de komende vier dagen zou gaan gebruiken.

Vorig jaar heb ik mijn huis op die manier kritisch doorlopen. Nu ik verhuisd ben heb ik rekening gehouden met die lijst. Op het moment heb ik geen vriezer meer, op een klein vriesvakje in de koelkast na.

Ik heb er wel voor gekozen om een vaatwasser aan te schaffen, omdat ik de vorige keer leerde dat vaatwassers vaak energie zuiniger zijn en minder water verbruiken dan je met afwassen zou verbruiken. Ongeveer een keer per week maak ik gebruik van mijn vaatwasser.

Ook heb ik een wasdroger genomen, daar ik klein behuisd ben en geen ruimte over heb om een wasrekje neer te zetten. In de zomer ben ik van plan mijn wasrekje op het balkon te plaatsen. Ik was alleen als mijn wasmachine ook daadwerkelijk vol zit. Dat is een keer in de 1 a 2 weken.

De wekker heb ik niet meer in gebruik genomen. De wekfunctie op mijn telefoon doet het ook prima.

De tv is naar mijn slaapkamer verhuisd, met als resultaat dat ik er nog minder naar kijk dan ik al deed. Ik overweeg dan ook om mijn televisie abonnement op te zeggen.

De stekker van de laptop gaat er alleen in als ik de laptop gebruik, dit geld ook voor de printer. Een desktop bezit ik niet.
  • Zet naast elk sterretje of je het apparaat niet meer, of minder gaat gebruiken tot het einde van de week. Weet je niet hoe je er zonder moet? Overleg het eens met anderen!
Ik las een project van iemand die een week geen koelkast gebruikte, in de winter kan ik me nog wel voorstellen dat dat werkt. Je kunt dingen dan ook wel cool houden door ze buiten neer te zetten. In de zomer lijkt dat me toch een stuk lastiger.
  • Trek de stekker eruit! Probeer vanavond eens een uurtje alles uit te doen (licht, tv, laptop, smartphone, etc.) en kijk wat er gebeurt!

    Ik ben lekker een boekje gaan lezen en daarna vroeg naar bed gegaan. Eigenlijk zou ik dit een keer per maand moeten doen. Even lekker zonder afleiding van van alles en nog wat. Overal de stekker uit en heerlijk ontspannen.

  • Wat is het lastigst aan minder energie gebruiken? Deel het met anderen in je omgeving of via social media.
Zo voor een avondje vind ik het niet lastig om geen energie te gebruiken. De kachel staat bij mij bijna nooit aan. Tv kijken doe ik zelden en ik lees net zo lief een boek als dat ik computer. Toch, als die compter eenmaal aan staat kan ik mezelf er vaak maar moeilijk van losweken. Het lijkt me een goed idee om een keer per week een uurtje verplicht iets anders te doen dan computeren.

  • Schrijf 5 dingen op waar je vandaag dankbaar voor bent.
Ik ben dankbaar voor boeken.

Ik ben dankbaar voor het leuke gesprekje met mijn oude zanglesjuf die ik vandaag tegen kwam

Ik ben dankbaar voor kaarsen

Ik ben dankbaar voor dekentjes

Ik ben dankbaar dat Ah nu ook die lekkere humus in die ovale bakjes verkoopt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten