donderdag 1 maart 2012

Vrij wot #9

Als puber las ik een boek over een school waar maar een regel gold. Meer was ook niet nodig.

"Jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint".

Ik dacht daar veel over na. Want waar eindigde mijn vrijheid dan precies? En wie was die ander waarvan de vrijheid dan pas begon? Wat betekend vrijheid eigenlijk en hoe vrij kun of wil je zijn?
Als mijn vrijheid betekend dat ik jou daarmee in de weg zit, wil ik die vrijheid dan toch koste wat het kost hebben? Mezelf toe eigenen? Of is vrijheid eigenlijk ook gewoon een beetje geven en een beetje nemen?

Nu, zoveel jaar later ben ik er nog steeds niet over uit wat het nu precies betekend. Maar het lijkt me een mooi uitgangspunt. Want als mijn vrijheid eindigt waar die van jou begint dan betekend dat in ieder geval dat ik rekening met jou moet houden. En jij misschien ook wel met mij. En dat is een wereld waarin ik liever leef dan een wereld waarin iedereen zijn eigen vrijheid boven alles en iedereen wil zetten.

6 opmerkingen:

  1. Best moeilijk hé om te zeggen of te bepalen wat vrij/vrijheid nou precies is. Mooie bijdrage.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vrijheid met door jezelf en anderen opgelegde beperkingen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je beschrijft mooi het verschil tussen vrijheid en absolute vrijheid. Die laatste bestaat niet. Want ook zet jij je eigen vrijheid boven alles en iedereen, dan nog perk je de vrijheid van de ander in. Heb jij misschien geen last van, jij bent immers vrij. Maar die ander?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de vrijheid om te kiezen om minder vrij te zijn...
    mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. weet je toevallig ook de titel van dit boek? zoek het al heel erg lang!!
    dank :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jawel, dat weet ik. Het boek heet Rooie en is geschreven door Willem van Toorn.

    BeantwoordenVerwijderen