dinsdag 14 februari 2012

Over liefde

"Ik heb al een tijdje geen lijstjes meer gemaakt", zeg ik tegen Visje, "het word tijd voor meer lijstjes, want van lijstjes word je gelukkig". "Heb je al een onderwerp, of mag ik een onderwerp aandragen", vraagt ze. Ik sta altijd open voor suggesties, maar deze had ik niet verwacht. Of ik een lijstje wil maken met dingen die ik weet over de liefde. Ik weet niet of ik wel iets weet van liefde, meestal denk ik dat liefde gewoon niet zo voor mij is weggelegd. Ik ben teveel Joni Mitchel voor liefde, en dan kun je soms maar beter tot de conclussie komen dat je er maar beter mee kunt stoppen. Maar ik ben ook een pleasser, dus hier, met liefde een lijstje van de dingen die ik weet over de liefde, voor Visje en iedereen die het verder maar lezen wil.

1 Het is onzin dat je eerst van jezelf moet houden voordat je van anderen kunt houden. Voor de meeste mensen is het veel makkelijker om mild tegen over een vreemde te zijn dan tegen over zichzelf. En hoewel het aan te raden is ook van jezelf te houden denk ik dat er genoeg mensen zijn die perfect in staat zijn van anderen te houden zonder van zichzelf te houden.

2 Liefde is niet universeel en kan voor iedereen iets anders inhouden

3 Er zijn verschillende soorten liefde, de liefde die je voor je partner voelt zal niet hetzelfde zijn als de liefde die je voor je kind of de buurvrouw voelt, maar het is wel allemaal liefde.

4 Mensen die alleen maar op zoek zijn naar licht en liefde zonder te erkennen dat het soms ook wel eens gewoon ronduit ellendig kan zijn allemaal zijn niet te vertrouwen, blijf bij hen uit de buurt.

5 Je hart zal gebroken worden (je zult er zelf vast ook wel een paar breken hier en daar) bissonkit helpt. Plak je hart weer aan elkaar en ga door met leven. (Een goede vriendin die je thee, ijs en chocolade komt brengen wil ook weleens helpen)

6 Liefde is zelden verstandig, soms is het nodig in een achtbaan te stappen, van de hoogste duikplank af te springen of andere engen dingen te doen in naam van de liefde. Dat is niet erg, risico's nemen hoort bij het leven.

7 Als je in liefde geeft zul je ook in liefde ontvangen. Doe dingen onbaatzuchtig, verwacht niets terug, en kijk eens wat voor een rijkdom je dat op zal leveren.

8 Liefde vraagt soms heel wat geduld en compassie, het is hard werken en regelmatig op je tong bijten

9 Liefde is niet perfect, dat geeft niet, perfectie is namelijk tamelijk saai

10 Al deze punten zijn zo veranderlijk als het weer, uiteindelijk ben jij de enige die bepaald wat liefde voor jou is en wat voor een rol je dit in je leven wilt laten spelen, liefde voor een 3 jarige is anders dan liefde voor een 80 jarige. Evalueer mee.

Ter illustratie een soort van lijstje dat ik over liefde schreef in 2004. Ik werkte in Griekenland, had mijn lief achter gelaten om mijn droom na te jagen en kreeg toen van een meisje dat ik nog nooit gezien of gesproken had een mailtje met de vraag "wat is liefde?". Dit was mijn antwoord aan haar. Wat ze er mee gedaan heeft of wat er van haar terecht gekomen is weet ik niet, onze e-mail wisseling was kort en bloede dood. Maar met enige regelmaat denk ik terug aan dat gekke mailtje en mijn antwoord terwijl ik zo ver weg was van iedereen waarvan ik hield.


>Dat is natuurlijk een zeer goede vraag waar ik heel toevallig de afgelopen
>dagen heel veel over heb nagedacht omdat ik moederziel alleen in kreta zit.
>(ik werk daar voor drie maanden)
>
>Liefde is de taal die je spreekt met je geliefde, vrienden of family en
>hoewel het gewoon nederlands is zijn jullie de enige die hem verstaan.
>
>Liefde is een brief, een kaartje of een telefoontje als je je erg alleen
>voelt
>
>Liefde is een vergeelde foto die je overal heen mee naartoe neemt
>
>Liefde is een kaarsje dat je brand voor iemand die je lief hebt in hier dan
>toevallig een griekse kerk
>
>Liefde is een plekje in je hart waar iedereen in woont waar je aan denkt
>als je je aanzaam voelt
>
>Liefde is bij elkaar willen zijn bij zonsopgang, volle maan maar ook als
>het eens regent of stormt
>
>Misschien is liefde zelfs wel een cola flesje dat je krijgt van een barman
>die dat voor je bewaard heeft (al denk ik dat dat meer vriendschap is, maar
>vriendschap kun je niet hebben zonder liefde)
>
>Of een mailtje dat je van iemand die je niet kent krijgt waarin de vraag
>geseld word wat is liefde?

En wat is liefde voor jou?

2 opmerkingen:

  1. heel mooi:


    1. so true
    2. kan beiden, toch?
    3. ..dat bedoel ik dus (dus ophouden moeilijk te doen over woorden JJ!)
    4. o, zo waar.
    5. *gaat voorraadje bisonkit in huis halen*
    6. slik
    7. …ook niet stiekum iets verwachten, je hart kijkt mee!
    8. work in progress, hier in huis. Kom goed
    9. zucht, thanks for reminding
    10. bepaald moet met een t, verder weinig aan op te merken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I love everybody, some I love to be around, some I love to avoid en some I'd love to punch in the face.

    BeantwoordenVerwijderen