zaterdag 12 november 2011

Yes Impact! Doe iets goeds!

Doe iets voor niets, is al jaren een van de doenerstips uit het doenersnetwerk van Oxfam Novib. Nog voor dat dit doenersnetwerk er was melde ik me bij toen nog Novib aan als vrijwilliger. En sinds dien meld ik me incidenteel aan voor hun activiteiten. Eigenlijk ben ik ook nog Blogger, over duurzaamheid en andere dingen die het leven leuker maken. Maar na een paar blogs raakte daar de klad al snel in.

En daarvoor heb ik me jaren ingezet voor een Rotterdamse Homojongerenvereniging. Soms was dat gewoon feest, andere keren waren het best schokkende en moeilijke verhalen van jongeren die zich ontheemd en niet geaccepteerd voelde door hun ouders en of hun omgeving. Want ga er maar aan staan, streng religieus zijn en er dan achter komen dat je homoseksueel bent. Hoe kun je dat vereenzelvigen met jezelf, hoe kun je van je omgeving verwachten dat zij dit doen als je dat zelf nog maar nauwelijks kunt?
Daar weer voor deed ik vrijwilligerswerk in het club- en buurthuiswerk. Meidensoos, jongerenwerk, kinderwerk, you name it, i dit it!

Toen kwam er een punt dat ik zo moe was van al dat vrijwilligerswerk jaar in jaar uit, week in week uit, ik vond dat ik wel weer even genoeg had gedaan. Dat ik me nu wel even mocht focussen op een carrière. Bovendien vond mijn omgeving dat mijn werk, hoewel ik er voor betaald krijg eigenlijk wel al genoeg impact maakt. Want werkte ik niet op een buitenschoolse opvang in een achterstandswijk. Was ik niet dat meisje met die vreselijke verhalen over kinderen die mishandeld werden en hoe machteloos ik me daarover voelde omdat het enige dat ik kon doen eigenlijk luisteren was? Dat klopt, dat ben ik! En daarmee kocht ik mijn schuldgevoel dan weer een tijdje af. Ik deed inderdaad wel genoeg!

Maar ondertussen ben ik daar wel weer klaar mee, ik ben wel weer toen aan wat vrijwilligerswerk. Misschien dat ik me bij Oxfam Novib weer nuttig ga maken, misschien dat ik iets heel anders tegen ga komen. Het lijkt me ook nog steeds leuk om zo’n kind dat het wat lastig heeft thuis een keer per week onder mijn hoede te nemen en samen iets leuks te ondernemen zodat dat kind kans heeft op een betere toekomst omdat het in aanraking komt met dingen waar het uit zichzelf niet zo snel mee in aanraking zou komen.

Of ik dat vandaag ga vinden weet ik niet, wel weet ik dat ik mijn oren en ogen open ga houden. En als iemand in mijn omgeving of als lezer van dit blog het ideale project voor mij weet hoor ik dit natuurlijk ook graag. Want impact maken doen we samen! 

2 opmerkingen:

  1. Heel veel succes met het vinden van nieuw vrijwilligerswerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Daantje, jij hebt trouwens ook een super leuk blog. Ontwapenend hoe je niet alleen over de leuke dingen van No Impact schreef maar ook over wat minder leuk was!

    BeantwoordenVerwijderen