zondag 6 november 2011

No Impact Week

Als ik mijn mailbox om een uurtje of vier open zie ik een berichtje van de No impact week. Shit begint dat vandaag? Helemaal vergeten. In aanloop van deze week was ik wel al begonnen met de trap te nemen in plaats van een roltrap of lift. En ook de deuren die bij mijn flatje elektrisch open gaan gebruikte ik al steeds vaker een sleutel om ze gewoon old fashion op die manier open te maken. Ook was ik al begonnen met minder gebruik te maken van mijn computertje en gewoon eens een avondje door te brengen met het lezen van een boek, een ommetje of een bordspelletje door te brengen. Kortom ik was al best goed bezig toch?

Snel lees ik de opdrachten voor vandaag door.

Bewaar je afval van vandaag apart. Uhhh, ja dat gaat dus niet meer. Maar aangezien het zondag chill dag is weet ik dat het nooit veel kan zijn. Ik graaf mijn geheugen af.
Wat voor een afval hebben wij vandaag gemaakt? De verpakking van de afbak croissants en de mozzarella net gehaald bij de Ekoplazza, wat fruitafval van mandarijntjes en kiwi's, drie theezakjes en wat koffiedrap, meer kan het niet geweest zijn. In mijn hoofd leg ik dit afval apart. Een score die best mee valt. Nu nog even bedenken hoe ik dit vanavond zo laag kan houden.

Bedenk wat je deze week moet kopen, bedenk hoe je er anders aan kunt komen en of het misschien toch niet zo heel erg nodig is. Deze week heb ik niet heel veel nodig. Een cadeautje voor de gitarist, saldo op mijn ov chipknip en wat voedsel moet voldoende zijn. Ik zou een beleving of een etentje cadeau kunnen doen, maar eigenlijk wilde ik gewoon wat praktische dingen waarvan hij altijd zeurt dat hij ze niet heeft kopen. Is het erg om spullen voor iemand te kopen als deze persoon ze echt nodig heeft? Ik denk er nog even over na.

Waar besteed je liever tijd en geld aan? Plan deze week eens iets anders, bijvoorbeeld een boswandeling of een no impact etentje met vrienden. Misschien moet ik deze week iedere avond iets anders doen dan computeren. Zo zou ik het leuk vinden om een spelletje met vrienden te spelen, een wandelingetje te maken en dat boek eens uit te lezen.

En tot slot praat erover met anderen. Nou lieve lezers van dit blog, bij deze zijn jullie de uitverkorenen om een week lang naar al mijn bevinden te luisteren. En als jullie willen natuurlijk tips of steun te geven!

3 opmerkingen:

  1. Ik haakte af door deze opdracht. Het is een bijna onmogelijke opgave om geen afval te produceren. Tuurlijk je kan je afval scheiden, maar bij mij verdwijnt het compostafval gewoon in dezelfde vuilnisauto! Wie beduvel je daarmee? Ik let wel op verpakkingen, maar helemaal voorkomen kun je ze niet. Ach ik ben heel braaf geweest, ik drink losse thee zonder zakje. Krijg ik een pluspunt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een pluspunt en een sticker van de juf. Oh nee, doe maar een stempel, dat is duurzamer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stempels genoeg! Eh, ook genoeg stickers! Dat vind een klein meisje namelijk heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen